Melding til alle med digital innlåsing til studentbolig: Vi opplever dessverre noe ustabilitet ved opplåsing av studentbolig via appen for øyeblikket. Husk å ta med nøkkelkortet ditt!

Ny i studentbolig? Les disse tipsene!

ons. 15 jun.
Studentbolig/Bø/Campus Bø studentboliger/Eksteriør/svala_flytter_inn_2_qccs3e

Om du både er fersk student og nettopp har flyttet for deg selv, kan det være lurt å ta med seg noen tips til hybellivet.

Gjør det hyggelig rundt deg!

På de fleste av våre hybler er det fast inventar som seng, skrivebord og stol, klesskap og bokhylle. Resten må du selv stå for, men det trenger ikke å bli kostbart! Ta en titt på bestemors loft, gå på loppis, i bruktbutikken eller søk på Finn og Tise. En lenestol og et lite bord, en rye på gulvet og kanskje en stålampe gjør mye for at det føles hjemmekoselig, og er ting man får plass til på de aller fleste hybler.

Husk å ta med deg personlige bilder og gjenstander som betyr noe for deg, så oppleves hybelen raskt som "din"!

Bruk bildelistene

Våre boliger har bildelister med kroker til å henge opp bilder eller andre ting på. Husk at du ikke har lov til å lage hull i vegger!

Student ved skrivebord med laptop

Innred personlig, så føler du deg mer som hjemme!

Felles bad og kjøkken

Skal du dele bad med noen, er det greit å avtale med din nabo når og hvordan dere skal dele på renholdet. Bli enige om hvilke eiendeler man ser på som personlig og hvilke som kan deles.

På felleskjøkken har du en unik mulighet til å få venner for livet! Det lønner seg å bli litt kjent med de du skal bo sammen med, men man MÅ ikke bli bestevenner. Respekt for hverandre er et nøkkelord.

Kortspill på felleskjøkken Solsikke pynter på felleskjøkken i studentbolig i Kongsberg Stort felleskjøkken på Vestsiden Studentboliger i Kongsberg

Samle gjerne alle som hører til på felleskjøkkenet til spillkveld, fredagstaco eller hva med felles kveldsmat på en søndag!

For å få til et godt og velfungerende miljø, bør dere som deler kjøkken bli enige om renhold, orden, rutiner, søppeltømming og kanskje felles innkjøp til middager innimellom. Spør dine kjøkkenkamerater om hva de anser som felleseie og hva som er personlige eiendeler, og vær tydelig på hva du ønsker å dele og ikke. Slik unngår man misforståelser og potensielle krangler! Et godt tips er å lage en vaskeliste og gjerne en kjøkkenchat i en sosial kanal som passer de fleste.

Sosialt miljø

I studentboligene bor dere tett. Det er viktig for alle at dere tar vare på hverandre! Vær tydelig, og ta opp ting som kan skape utfordringer i "samboerskapet" før de utvikler seg til store problemer. Om du deler kjøkken med internasjonale studenter, kan det være en ice-breaker for å bli kjent å fortelle litt om hvordan vi vanligvis bor og forholder oss til hjemmet vårt i Norge.

Finn på noe sammen!

Noen ganger kan det være vanskelig å bli kjent med de som bor rundt deg. Bruk gjerne trivselsverten dersom du trenger hjelp til å bli kjent med flere i gangen din eller på felleskjøkkenet. Det er en viktig oppgave for trivselvertene å arrangere sosiale sammenkomster som hjelper beboerne med å bli bedre kjent.

Sjekk ut Sørøst-kalenderen for å finne ting å bli med på - eller opprett ditt eget arrangement!

Innboforsikring

Vær oppmerksom på at du som leietaker hos oss IKKE er dekket av innboforsikring gjennom SSN Bolig. Derfor er det viktig at du har din egen forsikring.

Og du: Husk å melde flytting til Lånekassen, slik at du får omgjort 40% av lånet ditt til stipend når du står på eksamen! Les mer om lån og stipend, frikort og lønn her.

Om å flytte inn i studentbolig

Ofte stilte spørsmål om det å flytte inn i SSNs studentboliger.

I tillegg til klær og personlige eiendeler er det lurt å ha med:

  • Dyne, pute, sengetøy og håndklær.

  • Servise og bestikk.

  • Kjeler, stekepanne og annet kjøkkenutstyr.

  • Vaskebøtte, langkost, rengjøringsmidler, kluter til bruk i egen bolig og på delt kjøkken og bad.

 Det er ikke lov til å fjerne møbler fra enheten, men du kan ha med det du får plass til.

Kjøpe sengetøypakke:

Du kan kjøpe en praktisk sengetøypakke via SSN. Pakken inneholder:

  • En dyne

  • Ett dynetrekk

  • En pute

  • Ett putetrekk

  • Ett laken

  • To håndklær, ett lite og ett stort

Sjekk prislisten for gjeldende pris!

Gi oss gjerne beskjed før du ankommer dersom du ønsker å kjøpe en sengetøypakke, slik at den kan leveres til hybelen din. Bestillingen kan sendes til: post@ssn.no

Husleien inkluderer strøm, vaktmestertjenester og internett (gratis tilleggstjeneste via USN). I de aller fleste av våre boliger i Porsgrunn, Bø, Notodden og Rauland er bruk av fellesvaskeri inkludert i husleien.

For å få nøkkel kan du gå fram på følgende måter:

1. Hente nøkkel selv ved nærmeste SSN-kontor:

Når du er klar for å flytte inn, kan du hente nøkkelen din fra den første kontraktsdagen, fra klokken 13.00. Merk at servicekontorene vanligvis stenger klokken 14.00.

Du kan gjerne hente nøkkelen din en annen dag enn på den første kontraktsdagen, men den må hentes innenfor våre åpningstider og innen fjorten (14) dager etter kontraktsstart.

Husk å ta med deg gyldig legitimasjon (for eksempel bankkort med bilde, førerkort eller pass). 

Finn ditt lokale servicekontor.
Våre åpningstider.

NB! Dersom din første kontraktsdag faller på en helg, helligdag eller feriedag kan du ikke hente nøkkel før første påfølgende arbeidsdag klokken 13.00. Det er ikke mulig å flytte inn i perioden 24.12 - 01.01, samt i uken før 1. påskedag.

2. Lås deg inn via mobilen!

Dersom du ankommer din nye studentbolig utenfor våre åpningstider kan du låse deg inn via Min side og "Mitt nøkkelkort". Dette gjelder for alle våre studentboligbygg bortsett fra Notodden, Rauland, Porsgrunn, Breisås og Grivi i Bø, og Åsgårdstrand i Vestfold. Nøkkelkortfunksjonen aktiveres på Min side fra kl. 13 den dagen kontrakten din starter.

Kom innom servicekontoret så snart du kan for å hente nøkkelkort. Vi anbefaler at du alltid tar med nøkkelkort når du forlater hybelen. Åpning fra web vil ikke fungere hvis internett på bygget er borte.

3. Få noen du kjenner til å hente for deg:

Den som skal hente nøkkelen i ditt sted må medbringe fullmakt fra deg, eller du kan sende e-post til oss med navn på vedkommende.

Husleien må være betalt

Før du får hentet ut din nøkkel må du ha innbetalt første husleie. Husleiefaktura sendes ut i slutten av hver måned. Om du ikke har mottatt din faktura innen kontraktstart kan du ta kontakt med okonomi@ssn.no

Dersom innbetaling har blitt gjort de to til tre siste dagene før du henter nøkkelen, må du fremvise kvittering for betalt husleie, da det tar litt tid før betalingen er registrert i vårt system. 

Hente nøkkel senere?

Hvis du ikke har anledning til å hente nøkkel til boligen din innen fjorten (14) dager etter at kontrakten er trådt i kraft, må du gi oss beskjed.

Dersom vi ikke hører noe fra deg, kan vi heve kontrakten og gi tilbudet til en annen student.

Bruk mobilen som nøkkel!

En rekke av våre studentboliger benytter nøkkelkort for innlåsing. Dersom du leier bolig med slikt nøkkelkortsystem kan du også kan enkelt låse deg inn via "Mitt nøkkelkort" på Min side (både via nettleser og i Student Sørøst-appen). Her har du mulighet til å låse opp alle dører du har tilgang til gjennom ditt leieforhold med SSN. Det er også denne funksjonen du kan bruke for å låse inn gjester.

Vi anbefaler at du alltid tar med nøkkelkort når du forlater hybelen. Åpning fra web vil ikke fungere hvis internett på bygget er borte eller dersom Min side har nedetid.


Feil må meldes raskt

Hvis du oppdager feil eller mangler ved boligen, ber vi deg om å melde ifra på Min side snarest mulig.

Hjelp oss å oppdage feil og mangler

Vi har mange boliger som skal kontrolleres, og vi foretar jevnlige inspeksjoner. Boligene sjekkes også alltid før nye leietakere flytter inn. Til tross for dette kan det være feil og mangler som vi ikke lykkes å registrere. Vi er derfor avhengige av at våre leietakere informerer oss om feil de oppdager.

Meld ifra så fort som mulig

Reklamasjon om eventuelle mangler eller feil gjøres via Min side i rimelig tid etter innflytting. Leietaker gir samtidig utleier, eller den utleier bemyndiger, rett til adgang til boligen inntil skade/feil er utbedret, (jmf §8 i leiekontrakten).

Videre i leieforholdet må beskjeder og behov for reparasjoner meldes inn elektronisk via Min side. Driftsavdelingen vil rette opp feil/mangelen innen to dager. Hvis det tar lenger tid vil det opprettes en fremdriftsplan som leietaker blir informert om. Du vil kunne følge fremdriften på Min side. Der det er behov for å etablere nødløsninger, vil vi gjøre vårt ytterste for at det skal være på plass innen fem timer.

Kritiske feil eller mangler?

I en krisesituasjon der feilen er kritisk for bygningen eller dens beboere, vennligst ring SSNs beredskapstelefon 31 00 95 00.

Ved ulykker, brann eller akutte hendelser, ring aller først nødnummer:

Brann: 110
Politi: 
112
Ambulanse: 
113
Legevakt: 
116 117


Takk for at du hjelper oss!

Les mer om beredskap og krisehåndtering.

Du oppretter selv en bruker på Min Side.

På Min Side kan du søke om studentbolig og helserefusjon. Det er også her du melder inn feil og mangler i din bolig, eller melder om bråk. Her kan du som har nøkkelkort bytte PIN-kode til ditt kort og til og med låse deg inn digitalt under Mitt nøkkelkort.

Du finner også en oversikt over ditt leieforhold, slik som faktura for husleie og du kan søke om tilleggstjenester som bod eller parkeringsplass. Du ser en oversikt over pågående og tidligere søknader.

Har du barn i vår studentbarnehage ser du også informasjon om dette på Min side.

Husk å oppdatere kontaktinformasjonen din på Min Side, dersom du for eksempel endrer telefonnummer eller får ny e-postadresse. Det er viktig at kontaktinformasjonen din er oppdatert, slik at vi som utleier får kontakt med deg. Vi bruker vanligvis e-post eller SMS når vi sender deg informasjon.

Ja, de aller fleste av våre boliger er tilknyttet Universitetets nettverk, og internett er en gratis tilleggstjeneste.

På infosiden for din studentbolig kan du se hva slags tilkobling du har i din hybel/leilighet.

OBS! Når du er logget på nettverket får du mulighet til å logge deg gratis på Schibsted (du må opprette en bruker) for å lese deres nettaviser helt gratis! Schibsteds aviser er for eksempel Aftenposten, VG, E24 med flere.

Du finner info om nettverket i studentboligen din ved å finne ditt boligområde under Våre studentboliger og scrolle til Internett (via kabel og/eller via WiFi).

Ved tilkoblingsproblemer kan du selv restarte ruteren i appen Student Sørøst under Studentbolig-tjenesten. I de fleste tilfeller vil det gjøre at du får nettet tilbake.

Funker det fortsatt ikke? Vår Teknologi-avdeling kan bistå deg, send inn din support-henvendelse via vårt kontaktskjema.

Ja, du trenger innboforsikring 😉

Du bør skaffe deg en innboforsikring når du flytter for deg selv, også i studentbolig. 

SSN som utleier er ansvarlig for å holde våre bygg og vårt inventar forsikret, men du må selv sørge for å forsikre dine personlige eiendeler, da disse ikke dekkes gjennom SSNs forsikring.

Aller først: sjekk om du er dekket av dine foreldres forsikring, før du tegner en egen innboforsikring

Hvorfor innboforsikring?

Dersom det skulle oppstå uforutsette hendelser slik som brann, vannskade, innbrudd i boligen eller boden din, kan dette føre til utgifter og tap for deg som beboer. Du kan benytte innboforsikringen til å begrense eget økonomisk tap ved slike tilfeller. Dersom du ikke har innboforsikring vil du måtte bekoste slike ekstrautgifter selv. Det kan være utgifter til midlertidig bosted dersom boligen din blir ubeboelig, eller utgifter til klær, bøker, sykkel, PC osv som du trenger i det daglige.

Trivselvertene har en rekke ulike oppgaver som du kan lese om HER.

Trivselsvertenes kontaktinformasjon finnes på Min side under Mitt leieforhold og på info-siden for din studentbolig.

Trivselvertene tildeler ikke studentboliger og har ikke noe med søknadsprosessen å gjøre. Lurer du på hvordan du skal søke om studentbolig? Les Slik søker du!

Om du fortsatt lurer på noe, er du alltid velkommen til å kontakte oss!

Vi tilbyr korttidsleie for studenter på samlingsbaserte studier på Notodden og Grivi i Bø.

Korttidsleie innebærer at du leier en hybel hos SSN kun i den perioden du befinner deg på samling på campus (for eksempel i en uke). Dersom du ønsker å leie bolig hos oss fra for eksempel januar til juni, regnes ikke dette som korttidsleie.

Du søker om korttidsleie på Min side.

Les mer om korttidsleie.

Internasjonale studenter må betale et depositum som husleien trekkes fra og SSN legger til rette med en depositumskonto.

For å betale inn depositum til depositumskontoen hos SSN trenger du, IBAN og BIC / SWIFT:

Navn på banken: Sparebank 1 Sørøst-Norge (BV)
Bankens adresse: Torvet 5, 3120 Nøtterøy
Kontonummer: 2480 27 91131
IBAN nummer: NO85 2480 27 91131

BIC / SWIFT kode: SPTRNO22
Kontoinnehavers navn: Studentsamskipnaden i Sorost-Norge
Kontoinnehavers adresse: Raveien 189 B, 3184 Borre, Norway
Kontoens navn: Account foreign students

Les mer om depositumskonto for internasjonale studenter.

Her finner du Financial deposit slip.

Se våre studentboliger