Helse

Stresset for eksamen? Les psykolog Magnus sine fem beste råd!

Av Magnus Lia 20. apr. 2022

Mange studenter kan kjenne ekstra på stress når eksamen nærmer seg. Magnus Lia er psykolog hos SSN Helse, og gir deg her sine beste råd!

Stress, forberedelser og å holde seg unna å Google "hvordan lese til eksamen"!

Like sikkert som at høsten kommer og det blir kaldt og vått, er at eksamensstresset tiltar - nærmest lineært i tråd med den synkende temperaturen utendørs.

Du tenker kanskje at «heller ikke dette semesteret greide jeg å følge ambisjonen om å starte tidlig med lesing og forberedelser". Og er ikke Google en god venn i en sådan stund? Her må det da være gode råd å hente?

Frustrerende nok finner du bare ut at rådene stort sett bekrefter det du tenker at du allerede burde ha gjort, slik som "å starte tidlig", "ha en god plan for lesing gjennom semesteret", "døgnrytme, kosthold, trening" osv.

Dette bidrar ikke akkurat til å øke motivasjonen din siden det kanskje allerede er for sent med langsiktige forberedelser.

Så hva er det egentlig lurt å gjøre (i tillegg til å legge vekk mobilen)?

Du kan trygt lese videre

Det kan nok hende at du oppdager denne artikkelen via et Google-søk, men da skal du vite at det er en fagperson som står bak rådene du finner her. Magnus Lia er psykolog i SSN Helse og har lang erfaring i å snakke med nettopp studenter.

Les psykolog Magnus sine fem beste råd når du skal sette inn støtet før eksamen:

1. Konsentrer deg om det du faktisk kan gjøre noe med!

Dette innebærer at du må akseptere situasjonen som den er. Du får gjort intet med det som har skjedd, derimot er det av stor betydning hva du velger å gjøre den tiden som er igjen. Dette gjelder uansett om det er igjen fire uker eller fire dager til eksamen.

2. Gjør prioriteringer!

Prøv å skaffe deg en oversikt over fagstoffet og ta noen valg du velger å fokusere på. Ofte kan det være mye å hente i å se på powerpoints fra forelesninger og ikke minst tema fra gamle eksamensoppgaver. Jobb med én ting av gangen. Strukturer dagene!

3. Allier deg med medstudenter!

Det er alltid bra å jobbe sammen med noen. Det er forpliktende, det gir en sosial gevinst og man kan lære av hverandre.

4. Varier metode!

Les, diskuter, si ting høyt, det gir en dypere forståelse. Gjør gamle eksamensoppgaver. Da får du også trent på å anvende kunnskap som gir en fin forberedelse til selve eksamen. Ta pauser når du merker at konsentrasjonen svikter.

5. Gi plass til andre aktiviteter!

Avkobling er helt vesentlig for restitusjon og trivsel. Det senker dessuten stress. Ingen klarer å være effektive sammenhengende over lang tid, og da er det bedre å legge inn noen avbrekk. Å gå en tur, ta en treningsøkt eller gå på kafé kan være det du trenger for sette kropp og sinn i stand til å ta imot mer kunnskap.

Lykke til med eksamen!

Lyst på flere gode råd fra psykologene våre?

Ansatte/Helse/Magnus_Lia_edit-_dskuim

Magnus Lia

Psykolog

Magnus er psykolog og har erfaring fra arbeid med alle aldersgrupper. Han er spesielt opptatt av mestring og hvordan dette kan bidra til trivsel og livskvalitet. Han er også engasjert i hvordan man kan fremme god psykisk helse.